Ile miesięcznie przeznaczać na marketing? - PromoPoint

Ile miesięcznie przeznaczać na marketing?

Kiedy w głowie pojawia się plan założenia własnej firmy, natychmiast rusza machina wyobraźni, która pokazuje nas jeżdżących najnowszym audi o lśniącej karoserii. Nic tylko przeliczamy pieniądze i szastamy wizytówkami. A potem przychodzi rzeczywistość… Kochani przedsiębiorcy, absolutnie nie chcemy Was dołować! Tylko właściwie ile miesięcznie przeznaczać na marketing? W końcu reklama dźwignią handlu!


Ile przeznaczać na reklamę? Od czego zależy ostateczny koszt?

Przede wszystkim, nie stresuj się na zapas. Żadna firma, która ma Ci pomóc w reklamie, czy to będzie kompleksowa firma marketingowa, czy pomocne studio kreatywne, nie mają na celu oskubać Cię z pieniędzy. Każda dobra firma przedstawi Ci koszty na początku współpracy i z chęcią dostosuje je do Twoich możliwości. Musisz się tylko liczyć z tym, że nie na wszystkim da się oszczędzić. Mniejsze wydatki oznaczają również ograniczony zakres możliwości. 

  • Na początek warto przeboleć, że marketing dla firmy, który powinien być zastosowany w każdym miesiącu, to wydatek nie setek złotych, ale tysięcy.
  • Tak, jak wypłacasz co miesiąc pensję pracownikom, tak jednym z nich powinien być marketing. 
  • Im więcej inwestujesz, tym szersze zyskasz zasięgi. To oznacza większy zysk. Wydatki zatem nie mogą zostać takie same przy większych zyskach.

Reklama ma działanie długofalowe: w miesiącu wydajesz określoną kwotę na określone działania, które procentują nie tylko w następnym miesiącu, ale również we wszystkich dalszych.

Ile kosztuje reklama na Facebooku? Czy warto?

Facebook zna każdy. Przy okazji bycia rozrywką miliardów ludzi, platforma jest też jedną z najlepszych okazji do reklamy w całkiem dobrej cenie. Facebook to podstawa zasięgów. Instagram również, ale nie daje on nam takich możliwości, jak Facebook, który w roli reklamodawcy bardzo dobrze się czuje. Dlatego warto założyć stronę swojej firmy na Facebooku, promować ją i korzystać z reklam. Ile kosztuje zatem taka reklama na Facebooku?

  • Możesz wydać nawet kilka złotych, ale spodziewaj się, że efekty też będą dość skromne, jak sam wydatek.
  • Na platformie to Ty decydujesz, ile wydajesz i co konkretnie chcesz osiągnąć, przynajmniej  w obrębie zasięgu. Reklama na Facebooku jest nieco bardziej skomplikowana niż się wydaje na pierwszy rzut oka. 
  • Nie warto porywać się na najdroższe reklamy Facebookowe, bo prawdopodobnie nie zrozumiesz połowy funkcji. Chyba że współpracujesz z kimś, kto ma wiedzę na ten temat. Wtedy wiadomo, płacę i mam!

Wniosek: Jak sam się bierzesz za reklamę na Facebooku, nie bądź rozrzutny, bo prawdopodobnie popełnisz szereg błędów, które narażą Cię na straty, o których też się nie dowiesz, bo nie zrobisz poprawnej analizy. Najlepiej więc w ogóle nie marnuj swojego czasu i pieniędzy w ten sposób.

Na początek warto spróbować rozsądnie, nie za dużo, nie za mało i koniecznie z pomocą eksperta Facebook ADS. Potem oceniamy efekt, analizujemy ewentualne poprawki. Pamiętaj, że nie sama inwestycja się liczy, ale także pomysł na reklamę i całe zaplecze reklamowego posta: czas opublikowania, nośnik, rodzaj treści (wizerunkowe, czy stricte sprzedażowe: to istotne), grupa docelowa etc . Reklama ma trafić do ludzi, którzy mogą być Twoimi klientami. Nie płacisz za sztuczne lajki, płacisz za to, że ludzie będą mogli zobaczyć Twoją firmę. Sami zdecydują, czy poznać ją bliżej. Bądź przekonujący!

Dobry marketing i co jeszcze?

Czas bardzo szybko leci do przodu i często nawet długo obecne na rynku firmy mają problem z przystosowaniem się do nowych standardów. A brak elastyczności i przystosowania to również coraz mniejsze zyski. W końcu może doprowadzić to do poważnego zagrożenia dla firmy, która do niedawna miała bardzo wysoką pozycję na rynku! Wszyscy musimy się z tym pogodzić, że jeśli chcemy mieć relatywnie dużo, to musimy się rozwijać. Być o krok przed innymi! Co jeszcze może się przydać, by dobry marketing przynosił  maksymalne sukcesy?

  • Bądź na bieżąco z aktualnościami w obrębie własnej branży.
  • Monitoruj działania konkurencji i dbaj o to, by nie zostać w tyle. 
  • Rozwijaj siebie i rozwijaj swój zespół. Inwestuj w młodych pracowników, którzy wniosą do firmy świeżość i aktualną wiedzę branżową. 
  • Nie bój się nowych pomysłów. Tak naprawdę tylko tzw. nicnierobienie może przynieść bolesne straty.

Kojarzycie pewnie Kuchenne Rewolucje i Magdę Gessler? Ludzie lubią, jak coś się dzieje. Każda plotka i nowość nakręca społeczeństwo. Nie musisz rzucać papierami, jak Magda talerzami (a jeśli już musisz to nie w klientów!), ale musisz pokazać, że Twoja firma działa i ma coś fajnego do zaoferowania!