Dobre logo firmy: dowiedz się, za co płacisz! - PromoPoint

Dobre logo firmy: dowiedz się, za co płacisz!

Płacąc za coś ze swoich ciężko zarobionych pieniędzy, planujemy dostać jak najlepszy produkt za jak najniższą cenę. Nic w tym dziwnego. To dobre podejście, o ile nie zapominamy o zdrowym rozsądku.

 

Chodzi mi o to, że jak chcemy kupić nową kanapę do salonu, to szukamy takiej, która jest wygodna, pasuje nam do wnętrza i w ramach tych kryteriów jest najtańsza w swojej półce cenowej.

 

Logiczne, że nie szukamy wygodnej i estetycznej kanapy za cenę 200 zł. Najzwyczajniej w świecie kanap w takich cenach nie ma! Producent musiałby je wykonać chyba z waty i andrutów. Co więcej, wciąż byłyby droższe niż 200 zł! Wszyscy wiemy, że dobrą kanapę  znajdziemy w cenie 2000 – 3000 zł. Jedyne, co możemy robić, to polować na okazję i starać się wstrzelić w dolną półkę cenową. Mimo to, zawsze pamiętamy o kryteriach: ładna i wygodna!

 

Tym wstępem zapraszam Was do rozmowy o logo: dlaczego tutaj również mamy określone widełki cenowe i dlaczego “nie da się taniej”.

Polowanie na okazję: wysoka jakość za mniejsze pieniądze

Taktyka polowania na okazję wydaje się dobra. Pozwala nam przy niewielkim researchu korzystać z dobrodziejstw kapitalizmu i dorwać fajny produkt w uczciwej cenie. Kanapę z przykładu wyżej możemy zamienić na cokolwiek: buty, rower, samochód, albo usługi typu trening personalny, remont kuchni, wyjście do restauracji czy wizytę u lekarza. Tak, zasada powinna się sprawdzić w zdecydowanej większości przypadków.

 

No dobra. A co z logo? Bo o tym ma być artykuł, a póki co rozsiadamy się na kanapie. W sumie nie ma tu żadnej niespodzianki – zasada jest taka sama i polecam ją każdemu Klientowi: 

 

Staraj się znaleźć najlepszy produkt za jak najlepszą cenę, trzymając się odpowiednich kryteriów, przy zachowaniu zdrowego rozsądku. 

 

Aby dowiedzieć się, czy logo powinno kosztować 200 zł, 2000 zł czy 20 000 zł trzeba wejść za kulisy i poznać kilka ważnych rzeczy dotyczących procesu tworzenia. Już na wstępie powiem Wam, że znajdziecie firmy, które wykonają dla Was taki projekt w każdej z powyższych cen. Pytanie tylko, jak dużo waty i andrutów jest w znaku za 200 zł? I czy na logo za 2000 zł będziesz spał spokojnie? No i ile złota ma w sobie łoże królewskie, że kosztuje aż 20 000 zł?

Dlaczego za dobre logo trzeba zapłacić? Proces projektowania logo

Odnosząc się do powyższego akapitu, już tłumaczę tajemnice każdej z cen. Wytłumaczę Wam, co się za nimi kryje.

 

Sam wyraz “logo” zbyt często występuje w pojedynkę i nie zawsze odzwierciedla nakład pracy, jaki kryje się za całym projektem. Moim zdaniem wyrażenie “logo” powinno występować raczej w formie “logo i wizerunek”, bo nie da się zaprojektować logo, nie myśląc o wizerunku brandu, inaczej firmy. Twojej firmy! Ale umówmy się, na upartego można wszystko, nawet spać na wacie i andrutach. Pozostaje tylko pytanie, czy wyśpisz się na kanapie za 200 zł?

Proces projektowania znaku firmowego możemy rozbić na kilka etapów. A jak to wygląda w naszym studio?

1. Brief: zebranie informacji od klienta i omówienie projektu

Brief, czyli spis informacji od klienta, które będą użyteczne w procesie tworzenia logo. Pierwszy etap to zebranie informacji od Klienta na temat firmy, jego gustu oraz wizji logo i wizerunku. Drugim etapem jest omówienie briefu: w niektórych przypadkach już na tym etapie warto podjąć rozmowy, które mają na celu zaproponowanie innych rozwiązań lub skorygowanie kierunku, w którym Klient chciałby pójść. Czasami zdarza się, że kierunek, w którym chciałby pójść Klient, nie jest korzystny dla jego biznesu. Wtedy omawiamy drogę, która będzie najlepszym wyborem pod względem wizerunku firmy

2. Projektowanie logo: stworzenie oferty cenowej

Stworzenie oferty cenowej na podstawie briefu – tutaj staramy się najdokładniej oszacować ilość godzin pracy oraz dobrać odpowiedni team do realizacji zakresu pracy omówionego z klientem. Co, między innymi, ma wpływ na cenę?

  • Zakres pracy,
  • Liczba propozycji znaku, 
  • Ilość rund poprawek
  • Czas realizacji,
  • Liczba osób decyzyjnych, 
  • Zakres identyfikacji itd.

3. Analiza konkurencji

Przychodzi czas na research – po akceptacji i płatności pierwszej transzy, rozpoczynamy pracę nad analizą konkurencji, rynku oraz samej branży. Przede wszystkim po to, aby dogłębnie zapoznać się z branżą, jej zasadami, panującymi warunkami, formą komunikacji wizualnej reprezentowanej przez inne brandy. Wszystko to pozwala nam na stworzenie logo, które będzie unikalne, a jednocześnie mówiące językiem branży.

4. Opracowanie strategii

Strategia – na bazie wykonanego researchu tworzymy zamysł, w jakim marka Klienta będzie komunikować się z odbiorcą. Tworzymy profil takiego odbiorcy, musimy go poznać i dowiedzieć się, na co reaguje. Czy podejmie reakcje wobec logo i wizerunku krzykliwego, czy raczej spokojnego?

5. Kreacja, czyli proces tworzenia logo

Kreacja to chyba moja ulubiona część. U mnie w większości odbywa się w głowie, kiedy to wizualizuję sobie logo oraz wizerunek Klienta na bazie wykonanej wyżej pracy. Puszczam wodze wyobraźni w ramach ustalonych założeń i przelewam luźne szkice na papier. Jeszcze nie samego logo, ale całości wizerunku i jego elementów, ewentualnych kolorów, kształtów, feelingu i rozwiązań.Choć brzmi to pięknie i jestem fanem tego etapu to potrafi on zająć wiele godzin a nawet dni.

6. Tworzenie szkiców loga

Od ogółu przechodzimy do szczegółu i zabieramy się za szkicowanie logo. W zależności od projektu takich szkiców jest kilka, kilkanaście stron A4. Po pierwszym dniu szkiców idziemy ładnie spać i następnego dnia mamy świeże spojrzenie na swoje dzieła. Korygujemy kurs albo pogłębiamy. I tak przez kilka dni albo i dłużej, aż poczujemy, że temat jest wyczerpany, a my już mamy esencję w postaci kilku pięknych szkiców.

7. Cyfryzacja logo

Cyfryzacja logo, czyli pora odpalić komputer i program do grafiki wektorowej, np. Adobe Illustrator. Następnie wybrane sygnety przenosimy na ekrany. Najczęściej jest to kilka, kilkanaście znaków. Tu część z nich zawsze odpada: nie wszystko to, co dobrze wygląda w formie szkicu, sprawdzi się na monitorze. I tak zostajemy z 2-3 znakami (w zależnie od ilości ustalonej z Klientem). Do sygnetów dobieramy fonty, pracujemy nad nimi, jeśli jest taka potrzeba, dobieramy kolorystykę i tworzymy różne układy znaku.

8. Wizualizacja logo

Tworzymy wizualizacje, które pomogą nam oraz Klientowi zobaczyć, jak znak będzie wyglądał w praktyce: na wizytówkach, papierze firmowym, teczkach, stronie www oraz materiałach dobranych indywidualnie do branży. Na tym etapie już właściwie projektujemy identyfikację wizualną, czyli spójny przekaz wizerunku, gdzie rolę odgrywa nie tylko logo, ale również cała otoczka, w której się ono znajduje.

9. Prezentacja logo

Przygotowujemy dla Klienta prezentację, która przedstawi założenia, którymi kierowaliśmy się przy danym projekcie oraz jego efekt. Wszystko zawiera niezbędne opisy, żeby Klient wchodząc w nowy świat wiedział, jak ma się po nim poruszać.

10. Feedback, czyli informacja zwrotna od klienta

Kolejnym etapem jest feedback. Jeśli Klient ma jakieś uwagi/poprawki do wybranej przez siebie wersji to zostaną one omówione, naniesione i powtórnie przesłane do akceptacji. Rund poprawek może być, ile dusza zapragnie, jednak ich liczba (w ramach ustalonej kwoty za projekt) jest zawsze ustalona na samym początku.

11. Tworzenie pakietu plików

Pakiet plików zostaje przygotowany po ostatecznej akceptacji projektu. Tworzymy wtedy paczkę z niezbędnymi plikami do własnego użytku Klienta: formy edycyjne znaku, różne układy, wersje kolorystyczne itp. Zazwyczaj jest kilkanaście do nawet kilkudziesięciu plików.

12. Tworzenie księgi znaku (opcjonalnie)

Księga znaku nie jest wymogiem i szczerze powiedziawszy najczęściej to opcja trochę na wyrost, z biznesowego punktu widzenia. Sama księga mówi o tym, jak znaku możemy używać, a jak nie, dlaczego wygląda on tak, a nie inaczej. Z założenia, te informacje mają być przekazywane podmiotom, które tych zasad nie znają. Przykład: wysyłamy nasze logo i księgę znaku do drukarni, gazety, agencji itp. Dzięki księdze znaku wiedzą, co im wolno, a czego nie. Można powiedzieć, że to instrukcja obsługi logo. W przypadku mniejszych firm to raczej przerost formy nad treścią, jednak przy dużych przedsiębiorstwach taki produkt znacznie ułatwia pracę z wieloma podmiotami. 

13. Formalności

Na samym końcu mamy ostatnie formalności, czyli przekazanie plików, wszelkie umowy o przeniesieniu praw autorskich (w zależności od konkretnego zlecenia) i chwalenie się na Facebooku, jaką fajną robotę wykonaliśmy 🙂

Proces tworzenia logo: podsumowanie

Trochę nam się tego nazbierało, co? 🙂

 

Pierwsze, co pewnie rzuca się w oczy to fakt, że projektowanie logo to w sumie nie tyle logo, a cała koncepcja wizerunku.

 

To proces, który zajmuje nie kilka godzin pracy, a kilka dni, a nawet tygodni.

 

W efekcie natomiast Klient otrzymuje nie jakąś tam grafikę, a najważniejszy element wizerunku, który w założeniu będzie wykorzystywany przez cały czas istnienia firmy.

 

Logo jest w pełni zgodne z firmą.

 

Kwestie, jak wygląda dobrego logo, a jak złe zostawmy sobie może na osobny wpis…

 

A teraz skupmy się już na cenie!

DOBRE LOGO CENA​

Opisany wyżej proces tworzenia logo trwa średnio 30 – 40 godzin (oczywiście zdarzają się sytuacje, w których trwa to krócej lub dłużej). Jestem projektantem z wieloletnim doświadczeniem na poziomie seniora. Pracuje we własnym studio jako Creative & Art Director, ale nadal chętnie samodzielnie projektuję znaki i wizerunki. Ile kosztuje godzina mojej pracy? Według raportu SAR Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej z roku 2019 wynosi ona średnio 350 zł netto. Matematyka mówi nam, że 30 h x 350 zł netto = 10 500 zł netto. Czy tyle liczę? Niestety nie 🙂 I zaraz wytłumaczę dlaczego. Ale po kolei: przypomnijcie sobie kwoty z początku artykułu. Opiszę Wam teraz, co otrzymacie, decydując się na logo za te kwoty.

Logo za 200 zł: wata i andruty

Logiczne jest, mam nadzieję, że przy takiej ilości pracy, jaką opisałem, 200 zł za logo to raczej słaby żart i groźba zrobienia sobie poważnej krzywdy i strzał bombowy prosto w firmę. No bo 200 zł dzielone na 30 godzin pracy to nieco ponad 6 zł/h (pomińmy, że taka stawka jest nielegalna :)). Wiadomo, że taka osoba nie pracuje za 6 zł/h, czyli po prostu tnie godziny. Pytanie iście niepokojące: ile godzin taka persona poświęca na Twój projekt? 2,3? 5 godzin? W takim razie, jakich elementów z listy wyżej nie dostaniesz? No cóż, WIĘKSZOŚCI. Taka droga na skróty prowadzi, między innymi, do plagiatów, korzystania z darmowych grafik, słabej jakości prac itp. Temat na kilka artykułów.

Logo za 2000 zł: spokojny sen

Tutaj, w przypadku 2000 zł jest mniej więcej pułap cenowy, w którym mieści się też nasze studio, choć nie będę ukrywał, że bliżej nam jednak do kwoty 3000 zł i wzwyż. Bierze się to ze stawki godzinowej na poziomie 150 zł netto. Dlaczego 150 zł, a nie 350 zł jak pokazuje raport SAR?

  • Przede wszystkim raport, o którym mowa, to średnia z agencji różnych wielkości. Studia graficzne, projektowe czy kreatywne jak nasze liczą zazwyczaj od 1 do 9 osób. W raporcie brały udział również agencje reklamowe, które są znacznie większe i to właśnie one zawyżają stawki ze względu na o wiele większe koszty związane z zarządzaniem projektem (więcej pracowników, formalności, większe koszty utrzymania, najczęściej większe miasta itp.). 
  • Tak jak godzina pracy lekarza specjalisty, czy trenera personalnego, tak godzina pracy grafika kreatywnego plasuje się na podobnym pułapie. 
  • Dodatkowo pamiętaj, że to racjonalna kwota pod kątem biznesowym: płacisz raz, a logo i wizerunek masz na całe życie. Dla porównania ZUS (ok. 1500 zł) lub czynsz za biuro (1500 zł, 2000 zł, 3000 zł, różnie) płacisz co miesiąc. A korzyści, w przeciwieństwie do czynszu i rat, przy logo są doskonale widoczne.

Logo za 20 000 zł: łoże królewskie

Logo za 20 tys. zł?! Tak, projekty logo tyle kosztują i nie mówimy tutaj wcale o zleceniach dla wielkich korporacji typu Pepsi, czy Orlen. To raczej koszt projektu dla firmy z branży średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników), tworzony najczęściej przez studia graficzne mocno osadzone w klimacie kultury, instytucji państwowych itp. 

Takie studia często tworzą projektanci po studiach różnych akademii sztuk i raczej zamykają się w dość hermetycznym świecie zleceń i klientów. Branża kultury ceni sobie wychowanków swoich akademii posiadających niejako dodatkowy pierwiastek artystyczny, zapewne widziany jako wyższą wartość. Z tego powodu logo i wizerunek (które faktycznie przecież jest sztuką użytkową z definicji) traktowane jako dzieło sztuki, kosztuje odpowiednio. 

Klientami często są właśnie instytucje finansowane z grantów, dofinansowań, czy ogólnie rzecz ujmując pieniędzy państwowych. Co wcale nie wyklucza lokalnego barbera, który również może się o takie dzieło pokusić. W naszym kraju jest bardzo duży problem z akceptacją takich kwot przez inne środowiska. Sporym problemem, z którym również borykają się projektanci po akademiach, jest fakt, że znają technikę linorytu i zdali malarstwo na 5, ale nie są przygotowani na rynek i Klienta biznesowego, który 20 000 zł za logo płacić nie chce. A szkoda, bo z każdym projektem, który sam tworzę, obchodzę się jak z dziełem sztuki.

Logo cena: podsumowanie

Podsumowując, w idealnym świecie logo i wizerunek w studio powinny kosztować ok. 20 000 zł. Niestety w naszym kraju nie ma obecnie możliwości, aby takie ceny rozpowszechnić w krótkim czasie. A przede wszystkim wdrożyć je do powszechnej mentalności. No i pytanie, tak na serio racjonalnie: czy każda firma potrzebuje logo za 20 000 zł? Jasne, że nie. Ale wiem, że żadna firma nie powinna mieć logo za 200 zł. Wiem też, że logo i wizerunek w cenie miesięcznego czynszu czy ZUS-u (a nawet dwóch!) to racjonalna kwota, bo projekt zostaje z Twoim biznesem do końca i wiesz, że dostałeś dobry produkt. 

Chcąc prowadzić dobrze prosperujący biznes, powinieneś inwestować w profesjonalny wizerunek. Dajesz tyle, ile chciałbyś, żeby zostawili u Ciebie Twoi Klienci. Z taką różnicą, że Ty płacisz raz, a Klienci korzystają z Twoich usług przez długie lata. Proste, prawda?

Chcesz sprawdzić ile będzie kosztował Twój projekt logo i wizerunku?

Wypełnij krótki formularz klikając o tutaj!